Za tydzień rozpoczną się wakacje, upragniony okres odpoczynku zarówno dzieci, jak i młodzieży. W szkołach odbywają się podsumowania całorocznej pracy uczniów, przygotowania do konferencji, wystawianie ocen, ale także synteza i ocena pracy nauczycieli przez rodziców i dzieci. Czy jest to praca łatwa i przyjemna? O tym opowie nam jedna z nauczycielek rzeszowskich szkół.

Czy praca nauczyciela była Twoim marzeniem?

  - Nie od samego początku. Będąc dzieckiem, miała inne marzenia. O nauczycielstwie zaczęłam myśleć dopiero na studiach.

Kiedy przekonałaś  się o tym, że chcesz pracować z młodzieżą?

  - Po wyjazdach na kolonie i zimowiska z dziećmi w trakcie studiów.

Jak wygląda praca nauczyciela od zaplecza?

 - Młody nauczyciel dużo czasu poświęca na przygotowanie się do lekcji. Uczestniczy w różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach. Zdobywając doświadczenie w trakcie pracy nie ma konieczności przygotowywania konspektów lekcji z roku na rok, jedynie podlegają one drobnej korekcie w zależności od poziomu klasy.

Etat to 18 godzin, a jak jest w rzeczywistości?

  - 18 godzin plus 2 godziny kartowe, stanowi pensum nauczyciela. Niemniej jednak nauczyciel poświęca znacznie więcej czasu, chociażby na poprawianie kartkówek, sprawdzianów, ćwiczeń, czy zeszytów przedmiotowych, przygotowywanie dodatkowych materiałów dla uczniów mających problemy w nauce, jak również dla uczniów zdolnych oraz na doskonalenie własnego warsztatu pracy. Do tego trzeba zaliczyć również wywiadówki, konsultacje z rodzicami oraz konferencje metodyczne i wycieczki.

A co ze szkoleniami?

 - Zawód nauczyciela wymaga ciągłego doskonalenia, zdobywania nowych umiejętności i trzeba na bieżąco być ze wszystkimi nowościami IT.

Jak dzieci dzisiaj podchodzą do belfrów?

 - Bardzo różnie, jednak widać, jak z czasem pozycja nauczyciela traci na wartości.

A rodzice?

 - Podobnie.

No właśnie, co zrobić w sytuacji, jak mamy rodzica, który chce usilnie wypływać na decyzję nauczyciela?

 - Nie wiem, trudne pytanie. Generalnie podejmujemy rozmowę z takim rodzicem i staramy się wyjaśnić argumentami pojawiające się wątpliwości.

Ogólnie mówi się, że sytuacja szkolnictwie nie jest za ciekawa. Dlaczego Twoim zdaniem?

 - Polska szkoła nie jest przygotowana do reformy.

Czy w szkole widoczny jest niż demograficzny?

 - W szkole, w której pracuję nie ma widocznego niżu. Wręcz przeciwnie, ale wszystko zależy od poziomu nauczania w danej placówce.

Jaki jest poziom reprezentowany przez współczesne dzieci i młodzież?

 - Jak rozumiem poziom nauki? Z roku na rok poziom ten się podnosi, a widoczne jest to w konkursach kuratoryjnych. Ale dotyczy to prymusów.

Dzieci jednakże są uczone schematycznie. Coraz mniej pisze się wypracowań, pojawiają się testy wielokrotnego wyboru, co nie rozwija dzieci.

Jaki jest największy problem w Twojej pracy?

 - Brak podziału na grupy w niektórych grupach językowych oraz brak stałego dostępu do wyposażenia multimedialnego.

Jaki jest system oceniania dzieci?

 - W klasach 1 – 3 w szkole podstawowej jest to ocena opisowa, natomiast na wyższych poziomach kształcenia są to oceny w skali 1 – 6.

Czy zdarzyło Ci się kogoś nie klasyfikować?

 - Nie.

Czy dużo musisz przygotowywać się teraz do zajęć?

 - Tak, ponieważ staram się, aby moje lekcje były atrakcyjne i ciekawe, a nie schematyczne.

Jak nadążasz za zmianami programowymi?

 - Nie mam z tym żadnego problemu. Jest to głownie kwestia przestawienia się.

Jakie stosujesz głownie metody nauczania?

 - Metody aktywizujące ucznia – np. burza mózgów, praca w grupach.

Czy dzieci chętnie się uczą?

 - Raczej tak. Zależy to także od podejścia i zaangażowania nauczyciela uczącego danego przedmiotu.

Co robisz, żeby je zachęcić do nauki?

 - Staram się doceniać każdy, nawet najmniejszy postęp w nauce. Organizuję dodatkowe zajęcia, zarówno dla uczniów mających problemy w nauce jak i tych zdolniejszych.

Za tydzień wakacje … ?

 - Za tydzień wakacje zaczną uczniowie, nauczyciele trochę później.

Później to znaczy?

 - Mniej więcej od 5 lipca dla nauczycieli ze względu na konferencje i zdanie dokumentacji.

Jakie masz plany wakacyjne?

 - Odpocząć i zebrać siły na nowy rok szkolny.


Dziękuję za rozmowę.

- Ja również dziękuję.

RF