Harmonia i relaksacja dobra na stres - Rafał Seremet - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
reklama
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 17 Listopad 2017    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Waleria, Salomea, Grzegorz

STRONA W TRAKCIE ZMIAN - Poszczególne elementy mogą nie działać prawidłowo. ZAPRASZAMY WKRÓTCE



Mgr promocji zdrowia Rafał Seremet
. Człowiek, który żyje w harmonii ciała i umysłu, a wiedzę o technikach relaksacji przekazuje innym za pośrednictwem Internetu i żywych spotkań z ludźmi. Tworzy muzykę relaksacyjną, prowadzi warsztaty samorozwoju oraz nagrywa wersje lektorskich nagrań instruktażowych w formie audio. Zapraszamy na ciekawy wywiad, w którym dowiesz się, jak walczyć ze stresem i czy jest możliwe osiąganie doskonałości.

Na czym polega harmonia ciała i umysłu?

Harmonia jest pewnym stanem optymalnego dopełniania się, jakiejś korzystnej równowagi. Tutaj oznacza ona dobry kontakt między umysłem, a ciałem. Bardzo istotny jest także dobry kontakt z naszymi emocjami. Dążymy do dobrego kontaktu pomiędzy ciałem i umysłem, bo jest to ważny proces. Będąc dzieckiem rozwijamy się emocjonalnie. Następnie podejmujemy edukację w szkole i jest to okres, kiedy dziecko przechodzi z fazy rozwoju emocjonalnego do rozwoju umysłowego. Często bywa tak, że człowiek wchodząc w fazę rozwoju umysłowego zapomina o wcześniejszej fazie rozwoju emocjonalnego.  W dzieciństwie mamy dobry kontakt z ciałem, bo jako noworodek identyfikujemy się tylko i wyłącznie z ciałem, a następnie identyfikujemy się z relacjami emocjonalnymi. W okresie szkolnym,  kiedy to stopniowo zaczynamy się identyfikować z umysłem, może dochodzić do wyparcia poprzednich etapów. Tworząc harmonię ciała i umysłu zaczynamy od tego, że na nowo musimy odbudować dobry kontakt z ciałem i z emocjami. Powinniśmy dążyć do tego, abyśmy mieli dobry kontakt z naszymi emocjami i jednocześnie uwalniać się od negatywnych emocji i tworzyć pozytywne emocje. Jeśli chodzi o sferę umysłu, musimy być świadomi procesów myślowych i zarządzać umysłem.

Czym jest doskonałość?

Generalnie jest tak, że każdy człowiek potencjalnie jest doskonały, ale w praktyce w różnym stopniu realizujemy tą doskonałość. Nasza realizacja stopnia swojej potencjalnej doskonałości jest różna, więc każdy z nas będzie na innym poziomie doskonałości. Jest to tak, jakby każdy posiadał własną kopalnię złota, ale wydobył z niej różną ilość tego drogocennego kruszcu. Moim zdaniem nie jesteśmy w stanie osiągnąć doskonałości jedynie przez dyscyplinę rozumianą, jako bycie wobec siebie bardzo rygorystycznym i surowym. Uważam, że dążąc do doskonałości powinniśmy traktować życie, jako pole do nauki. Wówczas podchodzimy do siebie i innych z pewną dozą wyrozumiałości i akceptacji tego, co się wydarza. Przedstawiając obrazowo doskonałość, można by rzec w ten sposób: na samym szczycie umiejętności człowieka jest zdolność zarządzania swoim umysłem, ale wcześniej zanim do tego dojdziemy bardzo pomaga to, co wcześniej powiedziałem – nawiązywanie dobrego kontaktu ze swoim ciałem, lepsze czucie go oraz dobry kontakt z emocjami czyli tzw. inteligencja emocjonalna.  Pomocne są tutaj techniki relaksacyjne (relaksacja ciała, obserwowanie oddechu), ale możemy posłużyć się także ćwiczeniami fizycznymi wykonywanymi w skupieniu i doprężeniu, czy treningiem interpersonalnym. Kiedy dochodzimy do poziomu umysłu to istotne jest odkrycie zależności, że to my jesteśmy właścicielami własnego umysłu, to my tworzymy własne myśli i możemy się nimi świadomie posługiwać. W praktyce wygląda to tak, że kiedy zapragnę o czymś pomyśleć to świadomie podejmuję ten proces. Natomiast, jeśli w danym momencie nie potrzebna jest mi żadna analiza myślowa, to powinienem mieć takie fazy, kiedy świadomie nie tworzę żadnych myśli. Następuje wówczas rozpoznanie tego procesu, w którym to JA wytwarzam myśli. Gdybym miał jeszcze rozwinąć temat doskonałości i skupić się na konkretnych przykładach to przedstawiłbym to w ten sposób, że w świetle pracy nad sobą za pomocą technik relaksacyjnych, chodzi o rozwinięcie świadomości procesów zachodzących w naszym ciele i umyśle. Jeżeli np. jesteśmy świadomi, co dzieje się w naszym ciele i lepiej zarządzamy swoimi mięśniami, a zajmujemy się sportem, wówczas możemy osiągać lepsze wyniki sportowe lub będziemy sprawniejsi podczas wykonywania innych zawodów, które wykorzystują pracę mięśni. Jeśli jesteśmy artystami i zajmujemy się sztuką, to angażujemy m.in. swoją wyobraźnię do tworzenia określonego dzieła. Wówczas wykorzystujemy nasz umysł artystyczny i logiczny; powinniśmy stać się bardziej samoświadomi własnej zdolności wyobrażania sobie czegoś .Im bardziej jesteśmy świadomi tych konkretnych funkcji, i im bardziej potrafimy się nimi świadomie i uważnie posługiwać, tym lepsze osiągamy rezultaty. W każdej sferze życia, w której chcielibyśmy być bardziej doskonali chodzi o dwie rzeczy. Jedna to świadomość (świadomość danej sfery aktywności tj. lepsze uświadamianie sobie funkcji ciała, emocji, wyobraźni, logiki itd.), a druga to skupienie się na tym, co w danej chwili robimy. Wzrasta wtedy doskonałość wykonywania danej czynności. Nawet ze sprzątania mieszkania możemy czerpać przyjemność i satysfakcję, jeśli odpowiednio nastawimy się swoim umysłem. Wówczas nie będziemy ograniczać się myślami typu: po co muszę to robić, teraz jest fajny film w telewizji, itd. Całym sobą będziemy w tej aktualnej czynności. Nasza zwiększona świadomość funkcji ciała, emocji i umysłu oraz odpowiednie skupienie się na tym, co robimy właśnie teraz, prowadzi do pełni doskonałości naszego życia. Miłość i pasja jest wyznacznikiem wartości. Być doskonałym to polubić wszystko to, co robimy i zamierzamy robić.

Jak walczyć ze stresem, zwłaszcza w pracy?

Należy wspomnieć o technikach relaksacyjnych. Zachęcam do opanowania kilku takich technik, które zmniejszą nasz stres, a zarazem wyrobią nam pogląd, czym jest stan bez stresu. Jeśli poznamy metody relaksacyjne to będzie to dobry punkt wyjścia do życia bez stresu. Walka ze stresem, a mówiąc bardziej dokładnie: lepsze radzenie sobie ze stresem, wynika z większego opanowania własnego ciała i umysłu. Np. „metoda Jacobsona”, czyli ćwiczenia napinania i rozluźniania poszczególnych partii mięśni to jedna z metod relaksacji. Stres, czyli stan nadmiernego pobudzenia i poczucia zagrożenia, zależy także od nas. To jak mocno będziemy podatni na taki rodzaj pobudzenia nie zależy tylko od sytuacji zewnętrznej, ale także od nas samych. Radzenie sobie ze stresem to indywidualna sprawa każdego z nas. Podczas sytuacji stresującej, zdenerwowania, złego samopoczucia powinniśmy przestawić nasz umysł na jakąś inną rzecz, o której pomyślimy, a która da pozytywny efekt. Możemy policzyć w myśli od 1-10, albo policzyć kolejne oddechy. Wszystko to sprawi, że przez chwilkę skupimy się na czymś zupełnie innym. W ten sposób nie jesteśmy już tak zależni od tego czynnika, który wywołał w nas stres.

Prowadzi Pan warsztaty z technik relaksacji, a nawet tworzy Pan muzykę relaksacyjną. Proszę opowiedzieć nam o tym.

Tak, prowadzę warsztaty z ludźmi, którzy chcą się nauczyć tych technik, o których była mowa. Stworzyłem darmowy mailowy kurs relaksacji, który prezentuje techniki pomagające w opanowaniu stresu. Jest on dostępny na mojej stronie „seremet.org”. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu skorzystało z tej formy kilkadziesiąt tysięcy osób. Jak widać jest duże zainteresowanie. W odzewie na mój kurs miałem pozytywne opinie nie tylko zwykłych ludzi, ale również fachowców z branży, licznych terapeutów i osób, które profesjonalnie zajmują się relaksacją. Dla mnie jest ważne, aby warsztat który tworzę, spełniał funkcję podnoszenia świadomości społecznej, pomagał ludziom w podnoszeniu jakości ich życia. Nagrywam także muzykę do słuchania oraz wersje szkoleń w formie lektorskich instrukcji audio. Uznałem, że skoro ja stosując metody relaksacyjne doświadczyłem głębokiej poprawy mojej sprawności i jakości życia, to warto podzielić się tymi doświadczeniami z innymi. Trening relaksacyjny pomaga nam w uporaniu się z negatywnymi emocjami. Dzięki niemu możemy m.in. pozbyć się bezsenności, wypalenia życiowego i zawodowego, jak i poprawić jakość kontaktów międzyludzkich. Relaksacja ma wpływ na innych, ponieważ jeśli nasza relacja do siebie się poprawia to poprawiają się również nasze relacje interpersonalne. Mówiąc krótko: nasz stosunek do siebie rzutuje na relacje do innych ludzi.

Więcej o działalności Pana Rafała na stronie http://www.seremet.org

Dziękuję za rozmowę Roman Rzońca

O poprawianiu sprawności intelektualnej, o technikach relaksacji i o zdrowym trybie życia opowiada Rafał Seremet w wywiadzie video. W materiale zawarta jest też wypowiedź Witolda Wiśniewskiego, który interesuje się sztukami relaksacji. Zapraszamy do obejrzenia.
{youtube}vcWoduwr2Ow{/youtube}



reklama

Menu

Regiony

Katalog

 

© 2011-2015 POMIA.pl Portal Pozytywnych Treści - Wszystkie prawa zastrzeżone